مدل B2B
به نام خدا
Business to Business چيست ؟
B2B براي يك قسمت از تجارت كشوري ومحلي مناسب است و از آن براي تكنولـوژي هاي مبتني بر وب براي ارتباط تجاري بين دو يا چند كمپاني استفاده مي شود. Business مي تواند به معني خريد وفروش با شـد ويـا از آن به معني مبادله اطلا عات نام برده مي شود. اين مدل به مدل فروشنده با فروشنده معروف است و بيشترين عايدی را ايجاد ميکند.
آنـا لـيز پيشگويي يك انفجار و هياهو در تعداد تراكنش هاي b2b از سال 2000 آ غاز شد . تراكنـش هاي b2b مهم هستند وتعدادشان به نسبت تراكنش هاي b2 c ) Business to Consumer ) بيشتر است .برآورد جهاني تراكنـش هاي b2b در سال 2003 از حـدود 5/1 تريليـون دلار به 3 تريليـون دلار ( دلار آمريكا ) ميرسد بتازگي يك Gartner group برآورد
7/2 تر يليون دلاري را در فروش تراكنش ها در بازار الكترونيـكي b2b را تا سال 2004 مطالعـه مي كنـند. در برابر فقط در حدود 500 بيلـيون دلار آمريـكا به تراكنـش هاي b2c در اين فاصله زمانـي اختصـاص دارد. B2b بزرگ است و روي هر كسي اثرميگذارد.
مدل هاي اصلي B2B
b2b يك چتر مر حله اي است كه چهار مدل مختلف را براي خريد وفروش بين كمپاني
هارابيان مي كند.
· مدل Buy -side تمركز دارد روي كمپاني هايي كه از تكنولوژي خريد وب استفاده مي كنند و خريد ميكنند از فروشندگاني كه مورد پسندشان مي باشد. (one buyer ; many sellers)
· مدل sell - side كمپاني هايي كه از تكنولوژي فروش وب استفاده ميكنند را توصيف مي كند و آنها سرويسهايي را براي كمپاني هاي ديگر ارائه مي دهند. ( One seller ; many buyers )
· مدل eMarcketplace نمايش مي دهد يك فروشگاه مجازي روي وب راكه مي توانيد درون آن گردش كنيد در جايي كه چندين خريدار و فروشنده دادوستد مي كنند. Many buyers ; many sellers ))
· مدل A trading partner agreement پذيرفتن معمولا يك قرار داد بين دو يا جند كمپاني براي هدايت business ها روي وب است .(usually on buyer ;one seller )
در اين مقاله ما روي دو مدل اول يعني از ديد خريدار و از ديد فروشنده در صفحات بعدي كاملا بحث مي كنيم .
Business to consumer (B2c)چيست ؟
B2C مورد استفاده تكنو لو ژي مبتني بر وب مي باشد براي فروش مناسب يا سرويس ها يي
كه به يك end- consumer داده مي شود معمولا خريداران (مشتري ها) از يك browser وب استفاده مي كنند واز طريق يك Internet service provider (ISP) به فروشنده متصل مي شوند.
4-2-خصوصيات عمومي B2C
· فروشنده يك مركز خريد "shopping " آزمايشي را بر مبناي يك كاتا لگ الكترونيكي تهيه مي كند.
· سايت فروشنده بايد شامل خصوصيات زير باشد: فروش متقابل (اشاره به ديگر محصـولات مكمل ) يـا بالا بردن فروش (اشاره به يك محصول گرانبها تر ) .
· سايت فروشنده بايد محصول سفارش داده شده را فراهم كند.
· هر خريدار سفارش مي دهد يك چيز واحدي را خريداران كمي پيدا مشوند كه خريد خود را عوض مي كنندو يا بر سر سفارش خود باقي مي مانند.
· كارتهاي اعتباري عموميت بيشتري براي پرداخت دارند.